Πέμπτη 16 Απριλίου 2015

Επιστολή Λεωνίδα Αναγνώστου προς την πολιτική ηγεσία του ΥΥΚΑ

Λεωνίδας Αρχ. Αναγνώστου
Συντ. Βιοπαθολόγος πρώην Πρόεδρος ΠΟΣΙΠΥ
Δαβάκη 63 Καλλιθέα 17672
Τηλ 210 9560500 6944347641
e-mail analab@otenet .gr

Αθήνα 26/3/ 2015

Προς τον Υπουργό Υγείας κ. Παναγιώτη Κουρουμπλή
Αναπληρωτή Υπουργό Υγείας κ. Ανδρέα Ξανθό
Γ.Γ. Υπουργείο Υγείας κ. Σπύρο Κοκκινάκη 

Υπάρχει απόλυτη ανάγκη να δούμε τον Ιδιωτικό Τομέα της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας μέσα από το πρίσμα της συμπληρωματικής ή εναλλακτικής προς τις Δημόσιες Δομές οδό παροχής περίθαλψης έτσι ώστε η πρόσβαση σε αυτές των πολιτών να είναι επωφελείς για όλους τους εμπλεκόμενους, ΕΟΠΥΥ, ασθενείς και Ιατρούς Κλινικούς και εργαστηριακούς αλλά και λοιπούς επαγγελματίες υγείας που εμπλέκονται στην Υγειονομική Αλυσίδα.

Διαπιστώσεις

Οι υφιστάμενες Δημόσιες Δομές σήμερα είναι ανεπαρκείς τόσο ποσοτικά όσο και ποιοτικά. 
Οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν για να αναπτυχθούν είναι πολλές (σχεδιασμός , εξεύρεση χώρων , διορισμός προσωπικού , αγορά ή προμήθεια εξοπλισμού και ανάπτυξη υποδομών ) και συνεπώς ιδιαίτερα χρονοβόρες. 
Οι οικονομικές δυνατότητες για την ανάπτυξη ενός αξιόπιστου συστήματος εικάζω ότι είναι περιορισμένες. Για την ολοκλήρωση του έργου ανάπτυξης ενός πλήρους και λειτουργικού συστήματος θα απαιτηθεί μεγάλο χρονικό διάστημα και άφθονο χρήμα. 

Η κατανομή του πληθυσμού σε Νησιά , Ορεινές , ημιορεινές και μικρούς απομακρυσμένους μικρούς οικισμούς δεν ευνοεί την ανάπτυξη πάντα ενός ολοκληρωμένου συστήματος Δημόσιας Υγείας δίπλα στον τόπο κατοικίας και εργασίας των ασφαλισμένων και μη πολιτών. 

Καλώς ή κακώς ο Ιδιωτικός Τομέας αφέθηκε να γιγαντωθεί και έχει αναπτύξει υποδομές σχεδόν σε όλες τις περιοχές της χώρας με ελάχιστες εξαιρέσεις πολύ μικρών και πολύ απομακρυσμένων περιοχών για τις οποίες θα πρέπει να δοθούν κίνητρα ή για εγκατάσταση γιατρών η να αναλάβει το Δημόσιο σε αυτές τις περιοχές να αναπτύξει Δ.Δ. Π.Φ.Υ. 

Ο εξοπλισμός και οι υποδομές του Ιδιωτικού Τομέα είναι εθνικό κεφάλαιο αφού η απόκτησή τους δημιουργήθηκε με Ελληνικά Ιδιωτικά Κεφάλαια και με την συμμετοχή του κράτους (αποσβέσεις και φορολογικές μειώσεις, δάνεια ΕΣΠΑ κλπ) 

Αν και η πλειονότητα των Ιδιωτών Ιατρών λειτουργεί με κανόνες δεοντολογίας εν τούτοις όπως συμβαίνει σε όλους του κλάδους υπάρχει μια μερίδα διεφθαρμένων που καταστρατηγούν , νόμους και κανόνες εκμεταλλευόμενοι τις αδυναμίες του συστήματος για τον παράνομο πλουτισμό τους. Από διάφορες πηγές (και δημοσιογραφικές) προκύπτει μια επιβάρυνση του συστήματος που αφορά σε ένα ποσοστό περίπου 30 % των δαπανών ως προϊόν αυτής της διαφθοράς ( εικονικές και πλασματικές δαπάνες αλλά και πλαστές συνταγές). Αν το ποσοστό ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα τότε σε ένα προϋπολογισμό του ΕΟΠΥΥ για την Π.Φ.Υ. των 300.000.000 η σπατάλη αφόρα περίπου 90.000.000 ευρώ. Ποσό ιδιαίτερα σημαντικό για να μην το παίρνουμε υπόψη. Η προκλητή ζήτηση αφορά κατά κανόνα ακριβές απεικονιστικές εξετάσεις (μαγνητικές ,αξονικές) και όχι μόνο. 

Η οικονομική κρίση ,οι οικονομικές και διοικητικές αδυναμίες του ΕΟΠΥΥ η προχειρότητα με την οποίαν δημιουργήθηκε αλλά και οι μνημονιακές δεσμεύσεις της προηγούμενης κυβέρνησης οδήγησαν σε κλειστούς περιορισμένους προϋπολογισμούς και σε σχέση με αυτούς που προϋπήρχαν του ΕΟΠΥΥ αλλά και σε σχέση με αυτούς που πρότεινε ο ΟΟΣΑ για την Ελλάδα με βάση τους μέσους όρους των προϋπολογισμών των άλλων χωρών του. Θυμίζω ότι ο ΟΟΣΑ πρότεινε για την Ελλάδα τα 550.000.000. 

Η πολιτική των προκατόχων σας δεν συνέβαλλε σε μια ορθολογική αντιμετώπιση του προβλήματος αλλά μάλλον απέβλεπε σε εξυπηρέτηση πελατειακών συμφερόντων στραγγαλίζοντας την πλειονότητα των μικρών και μεσαίων οικονομικά Ιατρών και Εργαστηρίων παίρνοντας οριζόντια μέτρα που αφ’ ενός άφηναν αλώβητη την «Ελίτ» του κλάδου των εργαστηρίων ή και την ευνοούσε σκανδαλωδώς. Αυτή η «Ελίτ» είναι που κατά κανόνα προκαλούσε και συνεχίζει όπως φαίνεται να προκαλεί τη τεχνητή ζήτηση όπως αυτή περιγράφεται ανωτέρω. 

Έχοντας ασκήσει επί 42 χρόνια το επάγγελμα του Βιοπαθολόγου ιδιωτικά και έχοντας υπηρετήσει από την δεκαετία του 80 ως εκλεγμένο μέλος Δ.Σ. Πρόεδρος και Γ. Γραμματέας του Πρωτοβάθμιου σωματείου Βιοπαθολόγων ( ΠΕΕΒΙ) αλλά της Ομοσπονδίας των Εργαστηριακών Γιατρών (ΠΟΣΙΠΥ) ως Πρόεδρος έχω καταλήξει σε ορισμένα συμπεράσματα και μια ολοκληρωμένη πρόταση που με βάση τα οικονομικά δεδομένα μπορεί να οδηγήσει σε μια ορθολογική διαχείριση των διαθεσίμων του ΕΟΠΥΥ για την ΠΦΥ χωρίς ενδεχομένως να απαιτηθεί μεγάλη ή και καθόλου αύξηση του κλειστού προϋπολογισμού καλύπτοντας τις πραγματικές ανάγκες των ασφαλισμένων χωρίς περιττές σπατάλες και με τους παρόχους να αμείβονται ικανοποιητικά .

Για να επιτευχθεί αυτό απαιτείται πολιτική βούληση και άμεσα η λήψη κάποιων προληπτικών μέτρων χωρίς σημαντικό κόστος για τον ΕΟΠΥΥ που θα πετύχει περιορισμό ή και την πλήρη εξάλειψη της προκλητής ζήτησης εξοικονομώντας τα 90.000.000 που θα διατεθούν σε πραγματικές υπαρκτές ανάγκες . Απαιτούνται επίσης και γενναίες πολιτικές αποφάσεις που θα οδηγήσουν στο περιορισμό των άσκοπων εξετάσεων

Η διάθεση στους ασφαλισμένους άμεσα μιας κάρτας με PIN συνδυαζόμενο με το ΑΜΚΑ του ασθενούς. Αλλαγή του κώδικα του προγράμματος συνταγογράφησης ώστε όταν ο Ιατρός πληκτρολογεί τον ΑΜΚΑ του ασθενούς να ζητείται PIN ασθενούς. Με την πληκτρολόγηση του PIN ανοίγει η εφαρμογή ο γιατρός γράφει τα απαιτούμενα παραπεμπτικά Μόλις δοθεί η εντολή εκτύπωσης των άμεσα θα ζητείται να αφαιρεθεί η κάρτα από την ειδική υποδοχή ώστε μετά την εκτύπωση να αποκλείεται η χρήση του ΑΜΚΑ για περαιτέρω έκδοση παραπεμπτικών. Το κόστος της κάρτας δεν ξεπερνάει 0,10 λεπτά ανά κάρτα και για το σύνολο του πληθυσμού θα απαιτηθεί περί το 1.000.000 ευρώ εφ’ άπαξ. Το κόστος αυτό θα μπορούσε να μηδενιστεί για το δημόσιο εάν θα χρησιμοποιείτο μια πιστωτική ή χρεωστική κάρτα των τραπεζών που θα συνδυαζόταν και με το ΑΜΚΑ. Eναλλακτικά το κόστος κτίσης της κάρτας θα μπορούσε να μοιραστεί σε κάθε ασφαλισμένο. Το κόστος προσαρμογής στο λογισμικό που διαχειρίζεται η ΗΔΙΚΑ δεν μπορώ να το γνωρίζω αφού δε γνωρίζω τους όρους της σύμβασης που έχει ο ΕΟΠΥΥ. Η συσκευή για την κάρτα βαρύνει τον συμβεβλημένο πάροχο. Το ζητούμενο με την κάρτα αυτή είναι να παρεμποδιστούν οι γιατροί να εκδίδουν συνταγές και παραπεμπτικά χωρίς την φυσική παρουσία των ασθενών ή εξουσιοδοτουμένου ατόμου για την χρήση του PIN (γονείς ανηλίκων η συγγενείς ασθενών ανίκανων για δικαιοπραξία) Η πληκτρολόγηση του PIN καθιστά συνυπεύθυνο τον ασθενή σε περίπτωση που τον γνωστοποιήσει και υπάρξει έκδοση μη σύννομων συνταγών και παραπεμπτικών . Η χρήση της Τραπεζικής κάρτας έχει το πλεονέκτημα της διαφύλαξης του PIN από τυχόν διαρροές. 

Μαζί με την συσκευή για το PIN θα πρέπει να επιβληθεί σε όσους επιτρέπεται να συνταγογραφούν η χρήση συσκευής σήμανσης των παραπεμπτικών κατά το πρότυπο της σήμανσης των τιμολογίων ώστε να αποφεύγεται η έκδοση πλαστών παραπεμπτικών από μη έχοντες το δικαίωμα συνταγογράφησης που έχουν στη κατοχή τους κωδικούς γιατρών. Το κόστος κτήσης αυτής της συσκευής θα βαρύνει πάλι τον πάροχο ιατρό. 

Θα πρέπει να αναθεωρηθεί η πολιτική συμμετοχής των ασθενών στις παροχές. Θα πρέπει η συμμετοχή να συνδεθεί με εισοδηματικά κριτήρια , τις χρόνιες ασθένειες και τις άσκοπες εξετάσεις . Η συμμετοχή θα πρέπει να είναι κλιμακούμενη αρχίζοντας από 5 % για τους χρόνιους ασθενείς (νεφροπαθείς , καρκινοπαθείς , καρδιολογικούς ) και τους εισοδηματικά ασθενείς και να φτάνει μέχρι 40 % για τους οικονομικά εύρωστους με ενδιάμεσες κλίμακες ανάλογα με το εισόδημα. Τέλος στις περιπτώσεις των εκτός διαγνώσεως (εφαρμογή διαγνωστικών πρωτοκόλλων) ή γνωστικού αντικειμένου του γιατρού εξετάσεις το κόστος να βαρύνει τον ασθενή. 

Στη νέα σύμβαση που θα υπογραφεί με τα εργαστήρια θα πρέπει να προβλεφθεί κλιμακωτή έκπτωση κατά το πρότυπο της αρχικής σύμβασης με λογικό και θεμιτό όριο πάνω από το οποίον η δαπάνη δεν θα καταβάλεται . Το όριο αυτό θα πρέπει να καθορίζεται με βάση τις δυνατότητες του εργαστηρίου σε εξοπλισμό και το προσωπικό που απασχολεί ώστε οι μονάδες να μπορούν να αντεπεξέρχονται στις υποχρεώσεις τους . 

Τέλος πρέπει να αναθεωρηθεί το νομικό πλαίσιο της λειτουργίας των Διαγνωστικών Πολυϊατρείων με τον διαχωρισμό τους σε Εργαστηριακά και Κλινικά πολυϊατρεία προκειμένου να μην υπάρχει αυτοπαραπομπή. Σε περίπτωση που ο διαχωρισμός δεν είναι νομικά εφικτός , τότε να διαχωριστούν οι συμβάσεις και να απαγορευθεί η εκτέλεση των παραπεμπτικών που εκδίδονται από εργαζόμενους ή μετόχους των πολυϊατρείων . Αυτό σημαίνει ότι το σύνολο των μετόχων και των εργαζομένων θα πρέπει να δηλώνονται στο σύστημα και η παρουσία τους να επισημαίνεται στο πρόγραμμα συνταγογράφησης . 

Η επικαιροποίηση της λίστας αυτών των γιατρών θα γίνεται σε μηνιαία βάση με υπεύθυνη δήλωση μεταβολών που θα συνυποβάλλεται με τον μηνιαίο λογαριασμό 

Το σύνολο αυτών των προτάσεων αποβλέπει σε τρία πράγματα : 

Οι ασφαλισμένοι να καλύπτονται για τις πραγματικές τους ανάγκες 
Ο ΕΟΠΥΥ να μην γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης και 
Γιατροί και εργαστήρια να αμείβονται για το σύνολο των εξετάσεων που πραγματοποιούν που με βάση τον τζίρο τους θα φτάνουν μέχρι εκείνη την έκπτωση ή το όριο που δεν θα επιτρέπει κερδοσκοπικά παιχνίδια.. 

Μετά τιμής 

Δρ Λεωνίδας Αναγνώστου

Υ.Γ. Στη διάθεσή σας για οποιαδήποτε περαιτέρω διευκρίνιση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου