Παρασκευή 5 Δεκεμβρίου 2014

Διαγωνισμοί ΕΠΥ στο ΕΣΥ: Οσμή μεγάλου σκανδάλου καταγγέλει η ΠΕΦ



Σε πορεία ανοιχτής σύγκρουσης βρίσκονται πλέον οι ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες με την Επιτροπή Προμηθειών Υγείας, αφού οι διαγωνισμοί των νοσοκομείων, με τον τρόπο που διενεργούνται από την Επιτροπή και με την οσμή σκανδάλου που αναδύουν -σύμφωνα με εκπροσώπους της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοβιομηχανίας- εξωθούν στα άκρα τον κλάδο, απειλώντας μάλιστα ξεκάθαρα τη βιωσιμότητα της ελληνικής παραγωγής.

Όπως κατήγγειλαν δε εκπρόσωποι της ΠΕΦ τη Δευτέρα σε γεύμα εργασίας με τους δημοσιογράφους, η εύνοια που δείχνει η ΕΠΥ σε ξένες εταιρείες όχι μόνο ακυρώνει την ελληνική παραγωγή αλλά ταυτόχρονα παρακάμπτει ακόμη και επίσημους κρατικούς οργανισμούς όπως ο ΠΟΥ και η γενική γραμματέας Δημόσιας Υγείας.

Να σημειώσουμε ότι αυτή τη στιγμή οι ελληνικές φαρμακοβιομηχανίες έχουν προχωρήσει σε προδικαστικές ενστάσεις προς την ΕΠΥ, ενώ έχουν ξεκινήσει και το «χορό» των ασφαλιστικών μέτρων προκειμένου να προσβάλουν τους 3 διαγωνισμούς με τις δραστικές που βρίσκονται σε εξέλιξη. Μάλιστα, όπως αναφέρει το προεδρείο της ΠΕΦ, αξίζει να σημειωθεί ότι ο σημερινός υπουργός Υγείας, παρά το γεγονός ότι είναι και έγκριτος νομικός, παραμένει υποστηρικτής των 3 διαγωνισμών που προκηρύχτηκαν τον τελευταίο μήνα και οι οποίοι με παρανομίες κλείνουν την ελληνική φαρμακοβιομηχανία.

Η ΠΕΦ φέρνει στο φως καινούργια στοιχεία -πραγματικά εξόφθαλμα- στο θέμα των διαγωνισμών των νοσοκομείων -με κορυφαίο σημείο μεταξύ άλλων τη διακήρυξη ότι «Δεν απαιτείται οι μειοδότες να προσφέρουν σκευάσματα που έχουν λάβει τιμή στην Ελλάδα».

Ένα άλλο σημείο που είναι πραγματικά εξωφρενικό, όπως το χαρακτηρίζουν οι εταιρείες, είναι το Dumping τιμών από πολυεθνική. «Η Ε.Π.Υ., σύμφωνα με την ΠΕΦ, ουδέποτε ενεργοποίησε τις σχετικές διαδικασίες που προβλέπονται από την Κοινοτική Οδηγία 2004/18/ΕΚ για την εξευτελιστική τιμή που ουδέποτε επετεύχθη εκ νέου στην Ελλάδα. Η εταιρεία μετά από σύντομο χρονικό διάστημα δήλωσε αδυναμία να καλύψει τις σχετικές παραγγελίες των 3 νοσοκομείων και αρμόδιος Υπουργός στη Βουλή προανήγγειλε πως η εταιρεία θα κηρυχθεί έκπτωτη. Η εντολή αυτή δεν εκτελέστηκε από την Ε.Π.Υ. και μεταγενέστερα η εταιρεία που αδυνατούσε να καλύψει μόλις 3 νοσοκομεία ανακηρύχθηκε μειοδότρια για σκευάσματα σε ολόκληρη τη χώρα!»

Εν τω μεταξύ, σύμφωνα με την ΠΕΦ, υπάρχει σκανδαλώδης καθυστέρηση και ματαιώσεις σε σημαντικότατους διαγωνισμούς εκτός φαρμάκων, όπως για τη μεταφορά του αίματος, όμως για τα φίλτρα αιμοκάθαρσης κ.λπ. (όπου ακόμα και οι νεφροπαθείς σε συνέντευξη τύπου κατονόμασαν προσωπικά τον κο Γιάνναρη ως υπεύθυνο για τη διακινδύνευση της υγείας των νεφροπαθών της χώρας) η ΕΠΥ συνεχίζει τη μονομανία της και περιέργως στοχοποιεί τα γενόσημα φάρμακα που αποτελούν μόλις το 20% της φαρμακευτικής δαπάνης στα νοσοκομεία, επιλέγοντας ένα μοντέλο διαγωνιστικής διαδιακασίας που θα οδηγήσει σε πλήρη αποβιομηχανοποίηση της χώρας μας και την άνευ όρων παράδοση των νοσοκομείων μας σε εισαγωγείς ξένων φαρμάκων με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε εμπορικό μας ισοζύγιο, τη δημόσια ασφάλεια και τη διακινδύνευση της ζωής των ασθενών μας.

ΤΟ ΜΟΝΤΕΛΟ ΤΟΥ ΕΝΟΣ ΜΕΙΟΔΟΤΗ

Και συνεχίζει η ΠΕΦ: 

«Σήμερα το μοντέλο του ενός μειοδότη και της μη παρακολούθησης με θεραπευτικά πρωτόκολλα στα νοσοκομεία έχει φέρει τα αντίθετα αποτελέσματα (αύξηση της συνολικής δαπάνης), αφού δε γίνεται έλεγχος της επάρκειας από την ΕΠΥ, ούτε παρακολούθηση συνολική της εκτέλεσης των διαγωνισμών, με αποτέλεσμα οι ελλείψεις στα νοσοκομεία να οδηγούν σε χρήση άλλων σκευασμάτων (προϊόντων υπό καθεστώς προστασίας/πατέντα) με κόστος 40-50 φορές μεγαλύτερο από την τιμή του μειοδότη και χωρίς ο μειοδότης να έχει καμία κύρωση!!! Επιπλέον, καθ' ότι το ιατρικό προσωπικό πολλές φορές δεν έχει εμπιστοσύνη στην εμπειρία και την ποιότητα του μειοδότη, κάνει υποκατάσταση των θεραπευτικών σχημάτων με άλλα πολύ ακριβότερα σκευάσματα (συνήθως πρωτότυπα που είναι εκτός διαγωνιστικής διαδικασίας). Μια ματιά στις καταναλώσεις των εναλλακτικών θεραπειών και στην εκτόξευση της κατανάλωσης τους (πράγμα πολύ εύκολο για την πολιτική ηγεσία από την βάση δεδομένων του ΕΟΦ) θα μπορούσε άμεσα να αναδείξει το πρόβλημα. Δυστυχώς η σημερινή πολιτική ηγεσία σφυρίζει αδιάφορα».

Την τελευταία 3ετία οι διαγωνισμοί που διενεργήθηκαν από την Ε.Π.Υ., όπως εξηγούν οι εκπρόσωποι της ΠΕΦ, είχαν ως μόνο κριτήριο τη χαμηλότερη τιμή και η προμήθεια του φαρμάκου γινόταν από έναν προμηθευτή. Αυτό οδηγούσε σε μονοπωλιακή ομηρία ανά δραστική ουσία τα νοσοκομεία μας καθώς ΜΟΝΟ ΕΝΑΣ επιτρεπόταν να προμηθεύσει την εκάστοτε δραστική ουσία. Συνήθως συγκεκριμένες πολυεθνικές φαρμακοβιομηχανίες με υψηλή εξειδίκευση σε στρατηγική dumbing τιμών προσέφεραν εξευτελιστικές τιμές προκειμένου να αναδειχθούν μειοδότριες και να εξοντώσουν τον εγχώριο ανταγωνισμό. Την τακτική αυτή την ακολουθούσαν ακόμα και όταν ήξεραν εκ των προτέρων ότι δεν είχαν τη δυνατότητα εν τέλει να προμηθεύσουν το Εθνικό Σύστημα Υγείας.

Η Ε.Π.Υ και ο πρόεδρός της κος Γιάνναρης έχει αρνηθεί να συμμορφωθεί με τις διατάξεις των Προεδρικών Διαταγμάτων που σχετίζονται με το dumping τιμών, με τις ποινές που πρέπει να υποστεί εταιρεία που δεν τηρεί στο ακέραιο τις συμβατικές της υποχρεώσεις, έχει καταστρατηγήσει τις εντολές του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας, τις εγκυκλίους του Ε.Ο.Φ. και πρόσφατα επιχείρησε να καταργήσει στην πράξη τις ρητές εντολές του Υπουργείου Υγείας όπως αυτές αποτυπώθηκαν σε εγκύκλιο της γ.γ. κας Παπανικολάου.

ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ ΠΟΥ ΠΡΟΤΕΙΝΕΙ Η ΦΑΡΜΑΚΟΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ

Οι λύσεις που προτείνει η ΠΕΦ είναι:

• Ματαίωση διαγωνιστικής διαδικασίας και διαβούλευση των όρων αυτής με τα επιτελεία των ενδιαφερομένων.

• Επιλογή μοντέλου ΕΠΥ8 τριών προμηθευτών με προπεριγραφόμενες ποσότητες χωρίς διπλό σύστημα ηλεκτρονικού πλειστηριασμού και mini call-offs ή με κεντρικό διαγωνισμό με ζητηθείσα ποσότητα το 50% της απαιτούμενης και με προμήθεια του υπόλοιπου 50% από τους υπόλοιπους προμηθευτές εκτός διαγωνιστικής διαδικασίας.

ΠΕΡΙΣΤΑΤΙΚΑ ΜΕ ΟΣΜΗ ΣΚΑΝΔΑΛΟΥ

Μεταξύ των περιστατικών των διαγωνισμών της Ε.Π.Υ. με... σκανδαλώδη οσμή, όπως τα περιγράφουν εκπρόσωποι της ΠΕΦ, περιλαμβάνονται ακόμη:

ΕΠΥ 2 & 3: Σκάνδαλο επιλεκτικής απευθείας ανάθεσης

• Η συμβασιοποίηση με ελληνική εταιρεία ακυρώθηκε διότι αναφέρθηκε ύπαρξη μεμονωμένου περιστατικού με αγορά του σκευάσματος με χαμηλότερη τιμή από αυτή που επετεύχθη στο διαγωνισμό. Αντιθέτως, λίγους μήνες αργότερα, όπου οι απανωτές μειώσεις στα Δελτία Τιμών είχαν επιφέρει ήδη επίσημες χαμηλότερες τιμές από αυτές των διαγωνισμών που αφορούσαν δραστικές ουσίες (τις οποίες προσέφεραν πολυεθνικές εταιρείες), αντί να υπάρξει εκ νέου ακύρωση των συμβάσεων, η Ε.Π.Υ. προσέφερε τη δυνατότητα χαμηλότερης αντιπροσφοράς στις εταιρείες και έτσι με απευθείας ανάθεση τους ανακήρυξε αποκλειστικούς μειοδότες!

• Να σημειωθεί πως διαγωνισμός δύο εκατομμυρίων ευρώ χάθηκε από ελληνικά χέρια για συνολική διαφορά μόλις €1.000!

ΕΠΥ4: Απόλυτη καταστρατήγηση των εντολών του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας , των εγκυκλίων του Ε.Ο.Φ. και της εγκυκλίου του Υπουργείου Υγείας

• Σύμφωνα με ρητές οδηγίες του Π.Ο.Υ., τα biosimilar σκευάσματα δεν είναι γενόσημα φάρμακα, δεν επιτρέπεται η υποκατάστασή τους και συνταγογραφούνται με brand name. Από κραυγαλέο λάθος είχε συμπεριληφθεί σε προηγούμενο διαγωνισμό γενοσήμων biosimilar σκεύασμα και προκειμένου να διορθωθεί το λάθος, στον ΕΠΥ4 συμπεριλήφθηκαν τα υπόλοιπα σκευάσματα με brand name για τους ρυθμισμένους ασθενείς, δεδομένου ότι σύμφωνα με τον ΠΟΥ και τον ΕΟΦ δεν επιτρέπεται η ανταλλαξιμότητα των σκευασμάτων μεταξύ τους και η παρανομία της προμήθειας μόνο ενός σκευάσματος έθετε σε κίνδυνο τη ζωή των ασθενών. Μολονότι ο πρόεδρος της ΕΠΥ κος Γιάνναρης έλαβε ρητές οδηγίες από τον τότε Υπουργό κο Λυκουρέντζο να ολοκληρωθούν τάχιστα οι διαδικασίες ολοκλήρωσης του ΕΠΥ4 που διόρθωνε την γκάφα να συμπεριληφθεί σε προηγούμενο διαγωνισμό biosimilar σκεύασμα, η εντολή δεν ακολουθήθηκε ποτέ!

Η αλλαγή πολιτικής ηγεσίας στο Υπουργείο έδωσε την ευκαιρία στον κο Γιάνναρη να εκμεταλλευτεί την αδυναμία απόλυτης και έγκαιρης ενημέρωσης του επόμενου υπουργού και όχι μόνο ακύρωσε τον ΕΠΥ4 διαιωνίζοντας την παράβαση των εντολών του ΠΟΥ και του ΕΟΦ αλλά επιχείρησε 2 φορές να εντάξει biosimilar σκευάσματα σε μετέπειτα διαγωνιστικές διαδικασίες! Ακόμα και σε πρόσφατη εγκύκλιο της γ.γ. του Υπουργείου που απαγόρευσε ρητά να εντάσσονται σε διαγωνιστικές διαδικασίες τα biosimilar σκευάσματα, ο κος Γιάνναρης προκάλεσε απόλυτη σύγχυση επιμένοντας εγγράφως πως δεν επιτρέπεται η εξαίρεσή τους!!

ΕΠΥ5: Αντιφατική Ματαίωση

• Η τιμή που επετεύχθη ήταν χαμηλότερη από του ΕΠΥ2 αλλά εκ νέου ματαιώθηκε.

ΕΠΥ8: Η πιλοτική λύση που ανεξήγητα ο κος Γιάνναρης πολέμησε και κατήργησε!

• Ο διαγωνισμός εφάρμοσε για πρώτη φορά το μοντέλο των τριών προμηθευτών στη βάση του 50%-30%-20% και έτυχε καθολικής αποδοχής από την αγορά. Ο διαγωνισμός δεν ολοκληρώθηκε λόγω τυπικού σφάλματος στις διατάξεις περί εγγυητικής επιστολής. Το μοντέλο αυτό διασφαλίζει απόλυτα τη δημόσια υγεία, εξασφαλίζοντας την ταυτόχρονη παρουσία των τριών φτηνότερων μειοδοτών στην αγορά και συνιστά εγγύηση για την ομαλή προμήθεια φαρμάκων στα νοσοκομεία. Το μοντέλο αυτό εξασφάλισε την εντυπωσιακή διακομματική στήριξη από ΠΑΣΟΚ-ΣΥΡΙΖΑ-ΔΗΜΑΡ-ΑΝ.ΕΛΛ., διασφαλίζει τις χαμηλότερες τιμές και ταυτόχρονα εξασφαλίζει την ομαλή ροή φαρμάκων και εμποδίζει την υποκατάσταση από ακριβότερες θεραπείες, τις οποίες επιλέγουν οι γιατροί οι οποίοι δεν εμπιστεύονται τον ένα μειοδότη που δεν εφοδιάζει ομαλά και εγκαίρως και επιλέχτηκε χωρίς καμία εγγύηση για το συνολικό προφίλ του, όμως πολεμήθηκε από την ΕΠΥ λυσσαλέα.

ΠΑΡΑΝΟΜΙΕΣ ΤΩΝ ΝΕΩΝ ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΩΝ

Η ΠΕΦ στην συνέχεια δίνει ορισμένα παραδείγματα, αναφορικά με τις παρανομίες μοντέλου νέων διαγωνισμών:

• Δεν απαιτείται οι μειοδότες να προσφέρουν σκευάσματα που έχουν λάβει τιμή στην Ελλάδα.

Σύμφωνα με τη διακήρυξη: «Όλα τα προϊόντα που θα προσφερθούν πρέπει να έχουν άδεια κυκλοφορία από τον Εθνικό Οργανισμό Φαρμάκων (ΕΟΦ) ή τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Φαρμάκων (ΕΜΕΑ). Υπό το παραπάνω περιεχόμενο, η διακήρυξη δίδει τη δυνατότητα συμμετοχής και φαρμακευτικών σκευασμάτων που δεν έχουν λάβει τιμή και δεν περιλαμβάνονται στον κατάλογο συνταγοραφουμένων φαρμάκων, προϋπόθεση, όμως, που ο παραπάνω νόμος και η Κ.Υ.Α. θέτουν για την αποζημίωσή τους από το Δημόσιο και τους ΦΚΑ (άλλωστε, όλες οι συγκεκριμένες 20 δραστικές ουσίες που ζητούνται με τη Διακήρυξη είναι συνταγογραφούμενες).

Συνεπώς, ο συγκεκριμένος όρος αφενός αντιτίθεται στις διατάξεις που προπαρατίθενται και αφετέρου δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού υπέρ των εταιριών εκείνων της αλλοδαπής που, αν και τα προσφερόμενα φάρμακά τους δεν κυκλοφορούν όχι μόνον στην Ελλάδα, αλλά ενδεχομένως ούτε και στη χώρα προέλευσής τους, επειδή δεν έχουν λάβει τιμή, πάντως δεν περιλαμβάνονται στη λίστα συνταγογραφούμενων φαρμάκων στην Ελλάδα.

• Δεν απαιτείται εγγυητική επιστολή συμμετοχής από τους προσφέροντες.

Το Π.Δ. 118/2007 προβλέπει ότι στους ανοιχτούς διαγωνισμούς οι συμμετέχοντες υποχρεούνται να υποβάλουν μαζί με την προσφορά τους και εγγύηση συμμετοχής στον διαγωνισμό. Η εγγύηση δεν απαιτείται μόνο στον πρόχειρο διαγωνισμό (αρθ. 2§2, 6§1, 25§9). Επιπροσθέτως, ο ν. 4038/2012 προβλέπει ρητώς ότι προκειμένου για συμφωνίες-πλαίσια των οποίων η προϋπολογισθείσα δαπάνη είναι μικρότερη των εκάστοτε ισχυόντων κοινοτικών ορίων «οι συμμετέχοντες στο διαγωνισμό για τη σύναψη της συμφωνίας-πλαισίου υποχρεούνται να καταθέσουν εγγύηση συμμετοχής για ποσό που αντιστοιχεί σε ποσοστό 1% επί της συνολικής προϋπολογισθείσας δαπάνης της συμφωνίας-πλαισίου...». Υπάρχει αντίστοιχη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας, πριν τη θέση σε εφαρμογή του επικαλούμενου από την διακήρυξη νόμου, η οποία δέχεται την αίτηση ασφαλιστικών μέτρων της αιτούσας, κρίνοντας ότι μετ' εννόμου συμφέροντος η αιτούσα ισχυρίζεται ότι θίγεται καθώς, χωρίς την απαίτηση εγγυητικής επιστολής συμμετοχής, συμμετέχουν στη διαγωνιστική διαδικασία υποψήφιοι χωρίς να αποδεικνύουν τη φερεγγυότητά τους (ΣτΕ 153/2013).

• Κατάπτωση της εγγυητικής σε περίπτωση μη συμμετοχής στο 100% των επαναδιαγωνισμών.

Στη Διακήρυξη σχετικά με την επαναληπτική διαγωνιστική διαδικασία ορίζεται ότι «όλοι οι προμηθευτές που έχουν υπογράψει την συμφωνία-πλαίσιο συμμετέχουν υποχρεωτικά στον επαναδιαγωνισμό» και ακολούθως «αν κάποιος προμηθευτής δεν υποβάλει προσφορά καταπίπτει υπέρ του δημοσίου η εγγύηση καλής εκτέλεσης της συμφωνίας-πλαίσιο και η Αναθέτουσα Αρχή (ΕΠΥ) τον κηρύσσει έκπτωτο, σύμφωνα με το άρθ. 34 του Π.Δ. 118/2007». Η ανωτέρω προβλεπόμενη από τη Διακήρυξη κύρωση που επιβάλλεται στον οικονομικό φορέα που έχει συνάψει συμφωνία-πλαίσιο, αφενός δεν προβλέπεται στις οικείες διατάξεις, αφετέρου είναι αντίθετη με τα οριζόμενα στο άρθρο 34 του Π.Δ. 118/2007 και υπερβαίνει το αναγκαίο μέτρο κατά παράβαση της αρχής της αναλογικότητας, που κατοχυρώνεται στο άρθρο 25 παρ 1 του Συντάγματος. Κατά συνέπεια, η θέσπιση της παραπάνω κύρωσης είναι αντίθετη με τις ως άνω εκτεθείσες διατάξεις.

Όπως αντιλαμβάνεται κάποιος, η επόμενη πράξη του έργου που σκηνοθετεί η ΕΠΥ, θα παιχθεί πιθανότατα στα Δικαστήρια!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου