Τρίτη 11 Νοεμβρίου 2014

ΥΥΚΑ. Μάκης Βορίδης, για τον Φάκελο Ασφάλισης Υγείας

Aκολουθούν τα κύρια σημεία της Συνέντευξης Τύπου του Υπουργού Υγείας, Μάκη Βορίδη και του Προέδρου του ΕΟΠΥΥ, Δημήτρη Κοντού, για τον ηλεκτρονικό Φάκελο Ασφάλισης Υγείας

(α) Κος ΒΟΡΙΔΗΣ:
Νομίζω ότι εκείνο το οποίο πρέπει να κρατήσει κανείς από τη συγκεκριμένη παρουσίαση είναι το εξής: Ότι ο ΕΟΠΥΥ κάνει ένα ακόμη βήμα στην κατεύθυνση της υπεράσπισης των συμφερόντων των ασφαλισμένων.

Ένα χρηστικό βήμα το οποίο ουσιαστικά διασυνδέει, αυτή τη στιγμή, βάσεις δεδομένων και επομένως δίνει τη δυνατότητα να επιτευχθούν δυο συγκεκριμένα πράγματα. Το ένα είναι ένα βήμα προς τον πραγματικό και ουσιαστικά ταυτόχρονο έλεγχο των εξετάσεων, καθώς με αυτή την έννοια δεν χρειαζόμαστε πια την ανασφάλεια των αναδρομικών ελέγχων. Άρα λοιπόν βελτιώνεται κατά πολύ το σύστημα.

Η βελτίωση αυτή από μόνη της θα οδηγήσει σε εξορθολογισμό της συνταγογραφήσεως τόσο των φαρμάκων όσο και των διαγνωστικών εξετάσεων, χωρίς καν να χρειάζεται περαιτέρω κατασταλτικός έλεγχος.

Η πραγματικότητα είναι ότι η παραβατικότητα άνθισε γιατί; Γιατί το ελεγκτικό πλαίσιο για μεγάλο χρονικό διάστημα ήταν ανεπαρκές. Αυτή τη στιγμή με το που τοποθετείται ένας επαρκής τέτοιος μηχανισμός παρακολούθησης, στην πραγματικότητα θα δείτε ότι θα έχουμε αυτόματη μείωση της προκλητής συνταγογράφησης στα φάρμακα και στις διαγνωστικές εξετάσεις.


Το δεύτερο είναι ότι προφανώς αυτό συμβαίνει για να ενισχυθεί η αποδοτικότητα των χρημάτων των ασφαλισμένων. Τα χρήματα τα οποία δαπανώνται σε μη αναγκαίες εξετάσεις, ιατρικές πράξεις, σε μη αναγκαία συνταγογράφησή φαρμάκων, στην πραγματικότητα είναι χρήματα που αποστερείται ο ασφαλισμένος από τις πραγματικές του ανάγκες στη φαρμακευτική δαπάνη.

Με δεδομένο, λοιπόν, ότι τα χρήματα δεν είναι άπειρα, στην πραγματικότητα με αυτόν τον τρόπο βελτιώνεται η αποδοτικότητα και το επίπεδο παροχής υγείας. Δεν είναι επομένως απλώς μια ελεγκτική διαδικασία θεωρητικού χαρακτήρα αλλά είναι κάτι συγκεκριμένο και πρακτικό που ενισχύει την αποδοτικότητα, άρα ενισχύει την παροχή υπηρεσιών του ΕΟΠΥΥ στους ασφαλισμένους.

Μέσα σε όλο αυτό το τελευταίο χρονικό διάστημα υπάρχουν μια σειρά από παρεμβάσεις, αυτή είναι η τελευταία. Η τελευταία όχι υπό την έννοια ότι τελειώνει, τελευταία χρονικά. Αλλά υπάρχουν μια σειρά από διαρθρωτικές παρεμβάσεις που γίνονται σε δυο επίπεδα. Η μια ήταν θεσμική και αφορούσε κυρίως τη δημιουργία θεσμικών εργαλείων ελέγχου της συνταγογράφησης -η υπουργική απόφαση για το πλαφόν- και η δεύτερη παρέμβαση ήταν η υπουργική απόφαση για τις διαγνωστικές εξετάσεις.

Θα έχετε ενημερωθεί ότι ήδη αυτές φέρνουν αποτελέσματα κυρίως στο επίπεδο της φαρμακευτικής δαπάνης. Υπάρχει μια πολύ σημαντική συγκράτηση της φαρμακευτικής δαπάνης τον Σεπτέμβριο και Οκτώβριο. Και η πρώτη εικόνα -δεν θέλω να το ανακοινώσω αλλά έχουμε μια πρώτη εικόνα- είναι ότι κατά τον ίδιο τρόπο με θεαματικά αποτελέσματα λειτουργεί και η παρέμβαση στο ζήτημα των κατευθυντήριων οδηγιών στις διαγνωστικές εξετάσεις. Και εκεί δηλαδή έχουμε μια πάρα πολύ σημαντική μείωση της δαπάνης στις διαγνωστικές εξετάσεις.

Η δεύτερη σε κεφάλαιο παρέμβαση είναι στην πραγματικότητα μια παρέμβαση η οποία έχει ξεκινήσει με την ηλεκτρονική συνταγογράφηση, έχει ξεκινήσει με τα άλλα μηχανογραφικά συστήματα τα οποία σας αναλύθηκαν και προχωρά τώρα και με τον φάκελο ασφάλισης υγείας -η εξέλιξη είναι στην πραγματικότητα η κάρτα, ενώ αυτό όμως είναι ένα ακόμη πιο μεγάλο έργο, είναι ο ηλεκτρονικός φάκελος του ασθενούς.

Το τρίτο σημείο είναι το κυρωτικό σημείο. Είναι ουσιαστικά η λειτουργία των κυρωτικών μηχανισμών τόσο στο επίπεδο της θέσπισης των συγκεκριμένων διοικητικών και ποινικών αδικημάτων, όπου αυτό χρειάζεται. Στο επίπεδο της αποτελεσματικής λειτουργίας του ελεγκτικού και πειθαρχικού μηχανισμού, όπου και εκεί χρειάζονται παρεμβάσεις.

Λοιπόν, τονίζω ότι αυτές είναι διαρθρωτικές παρεμβάσεις που ο στόχος τους σε καμία περίπτωση δεν είναι να ενοχοποιήσουν το σύνολο των ιατρών. Αντιθέτως, στην πραγματικότητα εδώ βρισκόμαστε μαζί με την επιστημονική κοινότητα για να διαφυλάξουμε τους σοβαρούς γιατρούς, που είναι η μεγάλη πλειοψηφία και οι οποίοι δυστυχώς αυτή τη στιγμή στα πλαίσια λειτουργίας ενός μη ορθολογικού συστήματος πληρώνουν τις αμαρτίες επίορκων συναδέλφων τους.

Γιατί, όπως ξέρετε, μέσα από το μηχανισμό ουσιαστικά της αυτόματης επιστροφής, δεν υπάρχει μία ορθολογική κατανομή στο ποιος έκανε τι αλλά υπάρχει μία οριζόντια μείωση την οποία την πληρώνουν και οι καλοί και κακοί.

Άρα, λοιπόν, αυτό όλο είναι κάτι το οποίο διαφυλάσσει δύο πράγματα: Διαφυλάσσει τα συμφέροντα των ασφαλισμένων, διαφυλάσσει τα συμφέροντα των ασθενών, αλλά ταυτόχρονα διαφυλάσσει και τα θεμιτά συμφέροντα της επιστημονικής κοινότητας των ιατρών, της μεγάλης τους πλειοψηφίας.

Αποτελέσματα, που όπως είδατε, έχουμε ήδη από τους ελέγχους στις ιδιωτικές κλινικές. Και εκεί, αν θυμάστε, σας είχα πει ότι έχουμε φτάσει στο 100% των ελέγχων και δόθηκαν πρόσθετα ευρήματα. Καθώς και άλλα αποτελέσματα που δεν αφορούν μόνο τις ιδιωτικές κλινικές αλλά άλλες κατηγορίες κλινικών και τα οποία θα παρουσιάσουμε στο επόμενο χρονικό διάστημα. Πάλι με ελέγχους που έχει κάνει ο ΕΟΠΥΥ, αναδεικνύεται δυστυχώς ότι το φαινόμενο της διαφθοράς ήταν εξαιρετικά εκτεταμένο για πάρα πολλά χρόνια μέσα στο χώρο της υγείας.

Λοιπόν, αυτή τη στιγμή τα πράγματα αντιμετωπίζονται και στο κατασταλτικό επίπεδο, όμως αντιμετωπίζονται, και αυτό είναι το πιο σημαντικό, στην διαμόρφωση ενός πλαισίου το οποίο θα λειτουργεί στο μέλλον αποτελεσματικά.

Λοιπόν, εγώ να συγχαρώ τον ΕΟΠΥΥ και τα στελέχη του για τις προσπάθειες τις οποίες έκαναν. Είναι σημαντικό ότι αυτό είναι κάτι το οποίο φτιάχνει ο Οργανισμός μόνος του. Νομίζω είναι ένα βήμα που φέρνει τον ΕΟΠΥΥ ακόμα πιο κοντά σε αυτό το οποίο πρέπει να γίνει.

Ας μην ξεχνάμε ότι ο ΕΟΠΥΥ είναι ένας τεράστιος ασφαλιστικός Οργανισμός. Εκπροσωπεί εκατομμύρια ασφαλισμένους και είναι ένας από τους μεγαλύτερους ασφαλιστικούς Οργανισμούς στην Ευρώπη. Με τρεις, λοιπόν, τέτοιους πια μηχανισμούς -νομίζω ότι κάθε μέρα γίνεται κάτι προς αυτή την κατεύθυνση- θα μπορέσει να σταθεί στο ύψος του και να υπερασπίσει τα συμφέροντα των ασφαλισμένων του με τον τρόπο που πρέπει.

(β) Κος ΚΟΝΤΟΣ:

Για το θέμα της πρόσβασης θα ήθελα να σας ενημερώσω ότι ξεκινάμε από ελάχιστους διαπιστευμένους στο Υπουργείο Υγείας και στον ΕΟΠΥΥ. Το επόμενο βήμα είναι να έχει πρόσβαση ο ίδιος ο ασφαλισμένος. Πολύ σύντομα θα έχει ο ίδιος ο ασφαλισμένος μόνο στο δικό του φάκελο.

Και το επόμενο βήμα, μετά από αυτό είναι η κάρτα του ασφαλισμένου η οποία θα δίνει την δυνατότητα στο γιατρό, με την κάρτα του ασθενή, να μπαίνει στο σύστημα να βλέπει.

Ένα από αυτά που θέλουμε να θεραπεύσουμε με τον ασφαλιστικό φάκελο, ποιο είναι; Σήμερα το σύστημα είναι ανοιχτό από παντού. Γιατί με τον ΑΜΚΑ μόνο, ο κάθε πάροχος, είτε είναι ο γιατρός, γράφει ό,τι θέλει χωρίς να το ξέρει ενδεχομένως ο ασθενής. Το φαρμακείο εκτελεί χωρίς να ξέρει ενδεχομένως ο ασθενής. Και το διαγνωστικό κέντρο συνεργαζόμενο με ένα γιατρό, παραβατικό γιατρό, μπορεί να κάνει εξετάσεις π.χ. για τον Κοντό εικονικές και ο Κοντός να μην ξέρει τίποτα.

Αυτό σήμερα τελειώνει. Με τη κάρτα που θα δημιουργηθεί στο επόμενο βήμα τελειώνει, γιατί ο κάθε πάροχος για να μπει να κάνει κάτι στον ασφαλισμένο θα πρέπει να έχει την μαγνητική κάρτα να μπαίνει μέσα στο σύστημα.

Φτιάχνουμε το σύστημα της ασφάλισης το φάκελο και το επόμενο βήμα την κάρτα του ασφαλισμένου για να μπορεί ο πάροχος, ο γιατρός που γράφει και ο άλλος που εκτελεί, να μπαίνει μέσα.

(γ) ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ:

Θέλω να ρωτήσω επειδή υπήρξε την Παρασκευή μία ανακοίνωση του Φαρμακευτικού Συλλόγου Αθήνας που λέει ότι δεν πληρώνονται για τους ανασφάλιστους, για τα φάρμακα των ανασφάλιστων. Με το νέο σύστημα υπάρχουν περιορισμοί;

Κος ΚΟΝΤΟΣ:

Η ανακοίνωση του Πανελλήνιου Φαρμακευτικού Συλλόγου, του Αθήνας μάλλον, έχει να κάνει με το ότι πραγματικά καθυστέρησε η πληρωμή των ανασφαλίστων για τα φάρμακα των ανασφαλίστων του Ιουλίου, τα οποία ήταν πάρα πολύ λίγα.

Πληρώθηκαν από τον ίδιο τον Φαρμακευτικό Σύλλογο, γιατί όμως; Όχι γιατί δεν τα εκκαθάρισε ο ΕΟΠΥΥ, αλλά γιατί οι διανεμητικοί λογαριασμοί δεν έχουν προσαρμοσμένο ηλεκτρονικό σύστημα για το κομμάτι των ανασφαλίστων και το κάνουν τώρα.

Μόλις είναι έτοιμο θα το πληρώσουν, εμείς δεν έχουμε κανένα πρόβλημα. Το πρόβλημα είναι δικό τους. Το έχει η Αχαΐα, το έχει η Αθήνα, το λύνουν και από τον επόμενο μήνα δεν θα υπάρχει κανένα πρόβλημα.

Τα χρήματα τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο είναι 5 και 6 εκατομμύρια ο κάθε μήνας από αυτούς, είναι ένα τυπικό το οποίο λύθηκε, ένα οργανωτικό διοικητικό το οποίο λύθηκε.

Δεύτερη απάντηση. Το σύστημα αυτό δεν εισάγει κανένα περιορισμό και κανένα εμπόδιο στις υπηρεσίες που παρέχει ο ΕΟΠΥΥ σε επίπεδο παροχών ή σε επίπεδο οικονομικών. Απλώς προχωρά σε μία καλύτερη διαχείριση του συστήματος των παροχών και του συστήματος αποζημίωσης και του συστήματος ελέγχου. Δεν φέρνουμε δηλαδή πράγματα που περιορίζουν το οτιδήποτε.



2 σχόλια:

  1. Πλάκα έχουν και ποιός καλός χριστιανός θα βρεθεί να τις συμπληρώνει με 6,93 προ φόρων ,δεν γινόμαστε κουρείς να ησυχάσουμε?

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. οι υπουργοι κ οι διευθυντεσ και οι προεδροι οργανισμων σε ποι ταμειο υγειασ εξυπηρετουνται????δημοσιο /ικα/??? υπαλληλοι του ελληνικου λαου δεν ειναι??/

    ΑπάντησηΔιαγραφή