Δευτέρα 16 Δεκεμβρίου 2013

ΠΑΣΙΔΙΚ: Η οργάνωση της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας

Προς Υπουργό Υγείας,
κ. Άδ. Γεωργιάδη

Αθήνα, 16/12/2013

Η ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΗΣ ΠΡΩΤΟΒΑΘΜΙΑΣ ΦΡΟΝΤΙΔΑΣ ΥΓΕΙΑΣ


Αξιότιμε κύριε Υπουργέ, 
Σας αποστέλλουμε με συνοπτικό τρόπο τις θέσεις του Συνδέσμου μας όσον αφορά την οργάνωση και λειτουργία της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας στη χώρα μας και παραμένουμε στην διάθεση σας για αναλυτικότερη παρουσίαση ή τυχόν διευκρινίσεις.

Η υγεία είναι το πολυτιμότερο αγαθό για τον άνθρωπο.

Με βάση αυτή την παραδοχή, κάθε σοβαρό κράτος και κάθε ευνομούμενη και συντεταγμένη κοινωνία, οφείλει να έχει οικοδομήσει ένα σύστημα υγείας, το οποίο θα παρέχει το πολύτιμο αυτό αγαθό, σε όλους τους πολίτες του, ισότιμα, και σε όσο το δυνατόν υψηλότερο βαθμό ποιότητας.


Αυτό το σύστημα υγείας οφείλει να είναι απλό, αποτελεσματικό και ωφέλιμο και να στοχεύει κατά πρώτο λόγο στην πρόληψη της διατάραξης της υγείας των πολιτών και κατά δεύτερο λόγο στην αποκατάσταση της υγείας όταν αυτή διασαλευθεί, δηλαδή στην διάγνωση της βλάβης και στην συνέχεια, στην σωστή θεραπεία. 

Οι τρεις παραπάνω ιδιότητες, υπηρετούνται απόλυτα με μια προϋπόθεση, τον σαφή διαχωρισμό μεταξύ πρωτοβάθμιας φροντίδας και δευτεροβάθμιας περίθαλψης, ενώ θα πρέπει να εξασφαλίζεται και η συνεχής μετάδοση της γνώσης της ιατρικής επιστήμης καθώς και η προαγωγή της, με έναν τρίτο βαθμό, αυτόν της εκπαίδευσης των νέων ιατρών.

Ακόμη, μια άλλη προϋπόθεση εξ’ ίσου σημαντική για την εύρυθμη λειτουργία ενός εθνικού συστήματος υγείας, είναι η ισότιμη πρόσβαση στο δημόσιο και ιδιωτικό τομέα υγείας, καθώς και η ελεύθερη επιλογή ιατρού και μονάδας υγείας από τους πολίτες, γιατί μ’ αυτόν τον τρόπο προάγεται ο υγιής ανταγωνισμός, με τελικό ωφελημένο τον πολίτη και την πολιτεία. 

Η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας είναι ο κεντρικός πυλώνας ενός Εθνικού Συστήματος Υγείας.

Είναι ο ακρογωνιαίος λίθος στον οποίο στηρίζεται ένα αποτελεσματικό, χρήσιμο και ωφέλιμο για το πολίτη και την Πολιτεία σύστημα Υγείας. 

Δεν μπορεί να υπάρξει λειτουργικό και αξιόπιστο Εθνικό Σύστημα Υγείας, όταν δεν είναι σωστά σχεδιασμένη και άρτια οργανωμένη η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας.

Και όταν μιλάμε για Εθνικό Σύστημα Υγείας αναφερόμαστε στη σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα Υγείας, όπου ο ένας συμπληρώνει και καλύπτει τον άλλον, με τελικό αποτέλεσμα την ωφέλεια που έχουν το κράτος και η κοινωνία των πολιτών, σε όλα τα επίπεδα.

Η πρώτη προϋπόθεση, για την οργάνωση και την εύρυθμη λειτουργία της Π.Φ.Υ. είναι η εγκατάσταση πλήρους ηλεκτρονικής μηχανογράφησης του συστήματος των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας, η επικαιροποίηση και κωδικοποίηση όλων των παρακλινικών εξετάσεων / ιατρικών πράξεων και ο διαρκής και συστηματικός έλεγχος όλων των μερών που συμμετέχουν σε αυτό το σύστημα υγείας, το οποίο αρχίζει από την επίσκεψη του πολίτη – ασθενή που χρειάζεται ιατρικές υπηρεσίες στον κλινικό ιατρό, την ανάγκη διενέργειας εργαστηριακών εξετάσεων, την επιστροφή του στο θεράποντα κλινικό ιατρό για την θεραπευτική του αγωγή (φαρμακευτικής ή επεμβατικής φύσεως), μέχρι και την πλήρη αποκατάσταση της υγείας του με την χρήση άλλων ιατρικών υπηρεσιών (φυσικοθεραπείες, ιατρικά βοηθήματα, κλπ.).

Η δεύτερη προϋπόθεση είναι η συστηματικοποίηση του έργου του κλινικού ιατρού με την εφαρμογή διαγνωστικών και θεραπευτικών πρωτοκόλλων, τα οποία θα περιορίσουν σημαντικά τις δαπάνες για διαγνωστικές εξετάσεις και θεραπευτικές αγωγές στις πραγματικές ανάγκες του πληθυσμού, ελέγχοντας κατ’ αυτό τον τρόπο την υπερσυνταγογράφηση και την πλασματική αύξηση της ζήτησης και στην μια και στην άλλη περίπτωση.

Η τρίτη προϋπόθεση ενός επιτυχημένου συστήματος Π.Φ.Υ. είναι η σύμπραξη μεταξύ Δημόσιου και Ιδιωτικού τομέα παροχής υπηρεσιών υγείας (Σ.Δ.Ι.Τ.), οι οποίοι θα λειτουργούν με τους ίδιους όρους και κανόνες σε ισότιμη βάση και με ιδιωτικο-οικονομικά κριτήρια, για να αναπτύσσεται έτσι ο υγιής ανταγωνισμός μεταξύ τους, ο οποίος θα βελτιώσει ποιοτικά το επίπεδο των παρεχομένων υπηρεσιών και θα μειώσει το κόστος τους.

Η τέταρτη προϋπόθεση είναι η οργάνωση συστήματος πρόληψης σε όλες τις ηλικίες και ομάδες του πληθυσμού για τις οποίες είναι απαραίτητος ο προληπτικός έλεγχος, ώστε να διατηρείται η καλή υγεία των πολιτών, η οποία πέραν της αυτονόητης αξίας που έχει, μειώνει το κόστος στο ασφαλιστικό σύστημα από την μείωση της νοσηρότητας και συνεπώς την μείωση του κόστους περίθαλψης αφ’ ενός και αφ’ ετέρου αυξάνει το Α.Ε.Π. της χώρας από την απρόσκοπτη προσφορά εργασίας των υγιών πολιτών.

Τέλος, πρέπει να αρχίσει να ωριμάζει η σκέψη για τη δημιουργία ηλεκτρονικής κάρτας υγείας σε όλους τους πολίτες από τη πρώτη μέρα που έρχονται στη ζωή, η οποία θα είναι η ηλεκτρονική ταυτότητα υγείας του καθενός, όπου θα καταγράφεται ότι αφορά την υγεία τους και την πορεία της, μια ενέργεια με τεράστια πρακτική αξία για την υγεία των πολιτών, αλλά και την ίδια τους τη ζωή.

Όλα τα παραπάνω μέτρα έχουν πολύ μικρό κόστος και μπορούμε να εξετάσουμε την σχέση του παραγόμενου έργου με την οικονομική επιβάρυνση που δημιουργούν, συγκρίνοντας την απόδοση τους με εκείνη της υπάρχουσας κατάστασης, ώστε να καταλήξουμε σε ασφαλή συμπεράσματα για την καλύτερη και ωφελιμότερη πολιτική υγείας που πρέπει να ακολουθήσουμε στην χώρα μας. 
Εκτός από τις προτάσεις που αναφέρονται στην αρχή για την οργάνωση της Π.Φ.Υ., θα τελειώσω με προτάσεις για τους κανόνες λειτουργίας των φορέων που δραστηριοποιούνται στην Π.Φ.Υ.:

Α) Πλήρης και γνήσια απελευθέρωση της επιχειρηματικότητας και στην Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, χωρίς περιορισμούς και δεσμεύσεις. 

Β) Ισότιμη σχέση μεταξύ Δημοσίων και Ιδιωτικών παρόχων υγείας, με όρους και προϋποθέσεις που είναι ταυτόσημοι και στους δυο.

Γ) Θέσπιση κριτηρίων ποιότητας για την αναβάθμιση των παρεχομένων υπηρεσιών υγείας και συστηματικός έλεγχος για την εφαρμογή τους σε όλες τις μονάδες παροχής υπηρεσιών υγείας (Δημοσίων και Ιδιωτικών). 

Δ) Ξεκάθαροι και σταθεροί κανόνες συνεργασίας με τον Ε.Ο.Π.Υ.Υ., ο οποίος θα μετατραπεί σε Εθνικό Ασφαλιστικό Ταμείο Υγείας, αποκλειστικά αγοραστής υπηρεσιών υγείας, συνάπτοντας συμβάσεις με όλους τους παρόχους υπηρεσιών Π.Φ.Υ. που το επιθυμούν και κατέχουν νόμιμη άδεια λειτουργίας. 

Ε) Καθιέρωση κατώτατης ασφαλιστικής τιμής με επιστημονική έγκυρη κοστολόγηση όλων των παρακλινικών εξετάσεων και ιατρικών πράξεων και απελευθέρωση των παρόχων από τον περιορισμό της επιπλέον χρέωσης του ασφαλισμένου.

ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΙΚΑ

Το κράτος πρέπει να θέτει το πλαίσιο λειτουργίας των φορέων που δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών υγείας, Δημοσίων και Ιδιωτικών, απαιτώντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες σε χαμηλές τιμές. 

Το κράτος δεν πρέπει να ανταγωνίζεται τους ιδιώτες, αλλά να συμπληρώνει τον ιδιωτικό τομέα όπου η ιδιωτική πρωτοβουλία δεν μπορεί να λειτουργήσει (παραμεθόριες περιοχές, ακριτικά νησιά, μικρά χωριά, κ.α.).

Τέλος ένα σοβαρό και υπεύθυνο κράτος, πρέπει να ενθαρρύνει τους πολίτες στην διενέργεια προληπτικών ελέγχων, γιατί η έγκαιρη και σωστή διάγνωση εκτός από το ότι σώζει ανθρώπινες ζωές, εξοικονομεί κεφάλαια στο κράτος από μακροχρόνιες θεραπείες και από απώλεια χρόνου εργασίας.

Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας

Γιώργος Βουγιούκας Ιωάννης Καραμηνάς
Ιατρός Ακτινολόγος Βιοχημικός

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου