Πέμπτη 14 Μαρτίου 2013

Task Force: 8 μέτρα για τον ΕΟΠΥΥ


Σειρά μέτρων για την ανασυγκρότηση του ΕΟΠΥΥ περιλαμβάνει το σχέδιο της Task Force, που έχει κατατεθεί στην ελληνική κυβέρνηση. Οι τελικές αποφάσεις για το μέλλον του οργανισμού θα πρέπει να έχουν ληφθεί εντός του Μαρτίου, όταν θα συμφωνηθεί το νέο Μνημόνιο με τους δανειστές.

Το σχέδιο, που κατατέθηκε στα τέλη Νοεμβρίου, περιλαμβάνει δράσεις σε 8 βασικούς άξονες:

1. Πρόσληψη μάνατζερ

Η Task Force αναφέρει ξεκάθαρα την πρόσληψη ξένων μάνατζερ με σκοπό την αναδιοργάνωση του οργανισμού. Η ομάδα διαχείρισης του έργου – όπως αποκαλείται – συστήνεται να διαθέτει συνολικά 16 στελέχη, έξι από το εξωτερικό και εννέα από την Ελλάδα.
Ειδικότερα, προτείνεται να στεγαστεί μόνιμα στον ΕΟΠΥΥ ένα «γραφείο διαχείρισης έργου». Το γραφείο αυτό θα αποτελείται από:
• Διαχειριστή έργου (εμπειρογνώμονας – Διεθνές υψηλόβαθμο στέλεχος σε βάση πλήρους απασχόλησης).
• Διαχείριση έργου / επικοινωνία (δύο εμπειρογνώμονες – τοπικά χαμηλόβαθμα στελέχη)
• Διοικητική υποστήριξη και χρηματοοικονομική διαχείριση του έργου (δύο εμπειρογνώμονες – τοπικά χαμηλόβαθμα στελέχη).
Επικεφαλής του έργου προτείνεται να αναλάβει στέλεχος από το εξωτερικό με τουλάχιστον 10 χρόνια εμπειρίας στην ασφάλιση υγείας ως υψηλόβαθμο στέλεχος ή/ και ως σύμβουλος. Ακόμη, θα πρέπει να έχει εμπειρία ως επικεφαλής ομάδας σε έργα με ιδιαιτέρως μεγάλη πολιτική σημασία και σε έργο, που διέπεται από τους κανονισμούς της Ε.Ε. Η γνώση της ελληνικής γλώσσας – όπως επισημαίνεται – θα θεωρηθεί προσόν…
Έργο του επικεφαλής θα είναι «η παροχή συνολικής ηγεσίας και ενσωμάτωσης των επιμέρους δραστηριοτήτων του έργου». Ακόμη, θα έχει στενή επικοινωνία με την ανώτερη διοίκηση του ΕΟΠΥΥ και των άλλων εμπλεκόμενων φορέων, συμπεριλαμβανομένης της κυβέρνησης. Θα φέρει την τελική ευθύνη για τακτικές αναφορές έργου, που διέπονται από απαιτήσεις και μορφές, που προβλέπει η Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Με άλλα λόγια, θα πρόκειται για ένα είδος «Διευθύνοντα Συμβούλου», ο οποίος θα είναι υπεύθυνος για τη μεταρρύθμιση του ΕΟΠΥΥ και θα λογοδοτεί τόσο εντός όσο και εκτός της χώρας…
Από το εξωτερικό θα προέρχεται και ο επονομαζόμενος Υπεύθυνος Έργου (project manager). Αυτός πρέπει να έχει τουλάχιστον 8 χρόνια πρακτικής εμπειρίας στη διαχείριση πολύπλοκων έργων τεχνικής βοήθειας ή παροχής συμβουλών και εμπειρία ως υπεύθυνος έργου σε έργα που διέπονται από τους κανονισμούς της Ε.Ε. Θα πρέπει να έχει γνώσεις στο πεδίο της ασφάλισης υγείας, ενώ και εδώ η γνώση της ελληνικής

2. Όραμα και ρόλος του ΕΟΠΥΥ

Χρειάζεται η ελληνική κυβέρνηση και η διοίκηση του ΕΟΠΥΥ να έχουν κοινό όραμα αναφορικά με τυχόν μελλοντική ανάπτυξη της οργάνωσης και την αναδιοργάνωση του ΕΟΠΥΥ. Μία κεντρική απόφαση είναι ο μετασχηματισμός του από μείγμα παρόχου και αγοραστή υπηρεσιών υγείας σε οργανισμό αμιγώς κοινωνικής ασφάλισης υγείας. Ειδικότερα, προτείνονται:
• Να διεξαχθεί ημερίδα στρατηγικής για τη διοίκηση του ΕΟΠΥΥ και αρμοδίων εμπλεκόμενων φορέων για τη διευκρίνιση του μελλοντικού ρόλου του οργανισμού στο σύστημα υγείας.
• Να συνταχθεί προσχέδιο νόμου με το οποίο οι περιφερειακές δομές παροχής να περιέλθουν στην ευθύνη του υπουργείου Υγείας (Εθνική Υπηρεσία Υγείας).

3. Νομοθεσία και κανονισμοί

Η κοινωνική ασφάλιση υγείας είναι πεδίο με ιδιαιτέρως υψηλό βαθμό ρυθμιστικού ελέγχου. Για παράδειγμα, οι μεταβολές στη συμβατική σχέση μεταξύ του ΕΟΠΥΥ και των παρόχων ή προσαρμογές στο ρόλο των περιφερειακών διοικήσεων του οργανισμού, πιθανότατα θα απαιτούν αλλαγή της νομοθεσίας. Η ομάδα των ξένων και Ελλήνων μάνατζερ θα στηρίξει τον ΕΟΠΥΥ στην επικοινωνία της ανάγκης των αλλαγών στους ρυθμιστές (υπουργείο Υγείας, κυβέρνηση, βουλή) και στην κατάρτιση της απαραίτητης νομοθεσίας και των κανονισμών. Να σημειωθεί ότι στο Σχέδιο Δράσης τονίζεται ότι «αυτή καθαυτή η ψήφιση των νόμων και των κανονισμών τελεί υπό τις αβεβαιότητες κάθε πολιτικής διαδικασίας. Γι’ αυτό το λόγο, ο συγκεκριμένος τομέας ενέχει μεγάλο κίνδυνο ως προς την έγκαιρη υλοποίηση των δραστηριοτήτων του έργου»…

4. Διαχείριση εσόδων και δαπανών

Το Σχέδιο σημειώνει ότι «επί του παρόντος ο ΕΟΠΥΥ δεν είναι σε θέση να διαχειριστεί τα έσοδα και τις δαπάνες του. Για να είναι σε θέση να το κάνει, πρέπει να λάβει τις βάσεις δεδομένων ασφαλισμένων από τα ασφαλιστικά ταμεία και να επιβάλει την πληρωμή των εισφορών. Πρέπει να δημιουργήσει σύστημα χρηματοοικονομικών πληροφοριών, ώστε να παρέχει πληροφορίες στη διοίκηση του ΕΟΠΥΥ και απευθείας στην ελληνική κυβέρνηση σχετικά με τα έσοδα και τις δαπάνες». Φυσικά, κάνει λόγο και για «βελτίωση αποζημίωσης των απαιτήσεων σύμφωνα με τις διεθνείς υποχρεώσεις». Ειδικότερα, προτείνεται:
• Επιβολή της μεταφοράς εισφορών στον ΕΟΠΥΥ.
• Μεταφορά των βάσεων δεδομένων των ασφαλισμένων από τα ταμεία στον ΕΟΠΥΥ.
• Αναδιαμόρφωση του χρέους πριν από τον Ιανουάριο του 2012 στα ταμεία.

5. Ενιαίο πακέτο παροχών

Ο ΕΟΠΥΥ πρέπει να παρέχει σαφές, καθορισμένο, ενιαίο πακέτο παροχών. Αυτό θα βασίζεται σε συμβάσεις με παρόχους στον κλάδο υγείας, το οποίο περιέχει μηχανισμούς πληρωμής με βάση δείκτες απόδοσης. Το πακέτο παροχών, σημειώνεται ότι εξαρτάται από τις οικονομικές δυνατότητες και αποτελεί πολιτική απόφαση. Σήμερα, αναφέρεται ότι ο ΕΟΠΥΥ εξακολουθεί να χρηματοδοτεί διαφορετικά επίπεδα παροχών, ενώ είναι σημαντικό να υπάρχει μόνο ένα ενοποιημένο πακέτο παροχών. Ωστόσο, η task force υπογραμμίζει ότι δεν αρκεί μόνο η δημιουργία ενιαίου πακέτου, αλλά αυτό να αξιολογηθεί ώστε να εκτιμηθεί σε ποιους τομείς παρέχονται υπηρεσίες που είναι όντως απαραίτητες! Ειδικότερα, προτείνεται:
• Να ταυτοποιηθούν περιοχές για πιο αυστηρή μείωση των δαπανών.
• Να αξιολογηθούν οι υφιστάμενες συμβατικές σχέσεις μεταξύ ΕΟΠΥΥ και παρόχων.
• Να αξιολογηθούν μοντέλα συμβάσεων από άλλες χώρες.
• Να προσδιοριστεί πιλοτική εφαρμογή του νέου μοντέλου συμβάσεων (περιεχόμενο και γεωγραφική περιοχή).

6. Οργάνωση και επιχειρησιακές διαδικασίες

Η task force αναφέρει οι νόμοι θα μείνουν στα χαρτιά, αν ο ΕΟΠΥΥ δεν είναι έτοιμος να εφαρμόσει τις αλλαγές. Σημειώνει ότι υπάρχει σαφώς ανάγκη προσαρμογών και βελτιώσεων σε 2 περιοχές: Α. Πρέπει να αξιολογηθεί η οργανωτική δομή του οργανισμού και να προσαρμοστεί κατάλληλα (να σημειώσουμε ότι η προηγούμενη κυβέρνηση ουσιαστικά χρησιμοποίησε το αποτυχημένο μοντέλο του ΙΚΑ).
Β. Πρέπει να αξιολογηθεί και να βελτιωθεί ο τρόπος διεκπεραίωσης των διοικητικών καθηκόντων. Εδώ γίνεται ειδική αναφορά στην ανάγκη να υποστηριχτεί ο οργανισμός στην ίδρυση μίας μονάδας διαχείρισης επιχειρηματικών διαδικασιών (Business Process Unit).

7. Διαχείριση πληροφοριών και συστήματα πληροφορικής

Όσο και αν ακούγεται απίστευτο, σήμερα, ο ΕΟΠΥΥ δεν διαθέτει πληροφοριακό σύστημα (ERP). Η Task Force αναφέρει χαρακτηριστικά ότι «είναι προφανές ότι ο ΕΟΠΥΥ χρήζει βελτίωσης στο πεδίο των συστημάτων πληροφορικής. Το ακριβές μέγεθος αυτών των αναγκών επένδυσης πρέπει πρώτα να αναλυθεί από την Τεχνική Βοήθεια. Σε κάποιους τομείς (π.χ. βάσεις δεδομένων ασφαλισμένων) ενδέχεται να είναι εφικτές ακόμη και βραχυπρόθεσμες λύσεις. Ωστόσο, σε βάθος χρόνου, αποτελούν μονόδρομο τα προηγμένα ολοκληρωμένα συστήματα πληροφορικής». Η υλοποίησή τους, επισημαίνεται, ότι ξεπερνά το αντικείμενο του προτεινόμενου έργου. Άρα θα χρειαστεί η εκπόνηση άλλου, μεγαλύτερου έργου.

8. Επικοινωνία

Η task force ορθώς επισημαίνει ότι η μεταρρύθμιση της ασφάλισης υγείας είναι τεχνικό θέμα, αλλά σε τελική ανάλυση επηρεάζει όλους τους Έλληνες. Γι’ αυτό, τονίζει ότι η επικοινωνία αποτελεί το κλειδί της επιτυχίας. Αυτό δεν σημαίνει ότι όλοι θα βγουν κερδισμένοι από τη μεταρρύθμιση. Π.χ. κάποιοι θα ζημιωθούν, όπως οι πάροχοι που στο παρελθόν έδιναν παραπεμπτικά για περιττές υπηρεσίες. Τουλάχιστον όμως, πρέπει να υπάρξει επικοινωνία της ανάγκης για την αλλαγή! 

Μάλιστα, προτείνεται:
• Να σχεδιαστεί πληροφοριακό υλικό.
• Να διεξαχθούν εκστρατείες ενημέρωσης των εμπλεκόμενων φορέων και του κοινού.
• Να πραγματοποιηθούν σφυγμομετρήσεις για την αξιολόγηση των εκστρατειών ενημέρωσης.

Ποιος είναι ο στόχος

Για πρώτη φορά, από την ένταξη της χώρας στο Μνημόνιο, στο Σχέδιο Δράσης γίνεται σαφής αναφορά στη σημασία που έχει ο τομέας της υγείας για την έξοδο της χώρας από την κρίση και την οικονομική ανάπτυξη!

Ακόμη, περιέργως γίνεται λόγος για μείωση των αυξημένων ιδιωτικών δαπανών για την υγεία, ενώ μέχρι σήμερα έχει γίνει βίαιη περιστολή των δημοσίων δαπανών και αύξηση της συμμετοχής των πολιτών στο κόστος (φάρμακα και εξετάσεις).

Επί λέξει, «συνολικός στόχος του έργου είναι η αύξηση της αποτελεσματικότητας και η βελτίωση των διανεμητικών επιδράσεων του συστήματος υγείας της Ελλάδας». Το Σχέδιο Δράσης αναφέρει ότι ο κλάδος υγείας συμβάλει κατά 10% στο ΑΕΠ της χώρας. Γεγονός που χαρακτηρίζει ως δηλωτικό της σημασίας που έχει ο κλάδος για τη γενική ανάπτυξη της Ελλάδας.

Ακόμη, σημειώνεται ότι «ένα σύστημα χρηματοδότησης της υγείας, που να λειτουργεί σωστά αποτελεί τη βασική απαίτηση για τη λειτουργία του τομέα υγείας συνολικά. Στην παρούσα συγκυρία, τα μέτρα σταθεροποίησης του τομέα της υγείας θα συμβάλουν στην ανάκαμψη της οικονομίας γενικότερα».

Συνεπώς, τονίζεται στο Σχέδιο, «είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένας λειτουργικός ΕΟΠΥΥ για την καθιέρωση εντός συστήματος φροντίδας υγείας που θα συμβάλει στην εθνική οικονομία». Υπογραμμίζεται ακόμη ότι «ένα σύστημα υγείας σε δυσλειτουργία έχει δραματικές συνέπειες σε επίπεδο πολιτών. Η έλλειψη πρόσβασης σε βασικές υπηρεσίες υγείας τελικά μειώνει την ικανότητα του ατόμου να κερδίζει τα προς το ζην»!!

Το Σχέδιο κάνει σαφή αναφορά στις υψηλές ιδιωτικές δαπάνες για την υγεία (40% το 2010). Μάλιστα, επισημαίνεται ότι «η αβεβαιότητα των δαπανών υγείας εξαναγκάζει τον ελληνικό πληθυσμό να αποταμιεύει περισσότερα χρήματα, με αποτέλεσμα χαμηλότερα επίπεδα επενδύσεων ή και ιδιωτικής κατανάλωσης. Γι’ αυτόν το λόγο, η μείωση των ιδιωτικών δαπανών σε υπηρεσίες υγείας θα τονώσει έμμεσα το σύνολο της ελληνικής οικονομίας»!

Πηγή: Pharma and Health Business

- Posted using BlogPress from my iPad

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου